Saturday 7 December 2013

No title

Assalammualaikum....

Di malam sepi dan tak berapa nak dingin sebab kipas ROSAK (sedih) , aku menaip ingin melipur lara sebuah kisah yang tiada apa-apa sebenarnya. Cuaca disini? siang tadi panas terik dan berangin kuat. Alhamdulillah... cuaca baik disini. Tapi tidak dilupakan kepada saudara-saudara kita yang berada di Pantai Timur dan Selatan. Mungkin ini ujian dari Tuhan. Bersabarlah wahai saudara...

Terasa payah pula ingin merangka ayat. Aku mula perasan , aku sudah lama tidak bermadah berpuitis semenjak melanjutkan pengajian di peringkat tinggi. Mungkin disebabkan, apabila aku mula sibuk mengira nombor-nombor dan membaca terma-terma perbankan,kewangan dan terbaru perakaunan. Sehingga, hilangnya bahasa sastera aku.

Aku tidaklah se-sastera A. Samad Said. Aku hanya biasa-biasa sahaja. Lihat awan,lihat langit, lihat laut,lihat ombak, lihat burung beterbangan pulang ke sarang itu bisa membuatkan aku tersenyum. Tersenyum melihat alam. Terasa manis seperti gula-gula kapas berwarna merah jambu.

Itu dulu, sekitar umur ku belasan tahun. Tetapi bila usia menjejak ke angka 20-an. Kelihatan dahi seringkali berkerut, memikirkan hidup, latihan, kerja sekolah yang mencabar minda, masa hadapan, masyarkat kini, malaysia kini dan macam-macam lagi.

Masa  aku belasan tahun dahulu, aku sering bertanya dalam hati. Kenapa orang-orang dewasa ni serius sangat dalam kehidupan? Silap sikit, nak marah je tahu. sudah lah susah untuk senyum. Muka nak ketat je. Takut pula kami budak-budak comel ni melihat wajah kamu.

Ohh bila aku sudah menginjak ke usia dewasa, baru lah aku tahu. Kenapa mereka serius dalam hidup. Muka ketat macam tu. Rupanya, mereka sering kali berfikir. Macam-macam masalah. Itu dan ini.

Apa yang aku nak cerita kan sebenarnya?


Sepatutnya, harus tekun begini. Mengejar masa hadapan yang diimpikan umpama bintang di langit.


Ini, nama dia jericho. Tidak pernah bersua bertentang mata. Tapi, dia seakan dekat dihati. Dia umpama impian yang masih belum aku gapai. Suatu hari nanti, pasti!

#selamat malam... salam kerinduan dari uum,sintok.





No comments:

Post a Comment